Nieuws Lommel

Nieuwe werkhallen geven stadsdiensten meer ruimte

Nieuwe werkhallen geven stadsdiensten meer ruimte

Dinsdag 23/6 Stad Lommel heeft twee nieuwe werkhallen in gebruik genomen in Park De Soeverein en aan de begraafplaats van het Centrum. Met de nieuwe infrastructuur krijgen de medewerkers van Stadswerken meer ruimte om voertuigen, machines en materiaal veilig en ordelijk te stallen. Dat moet de dagelijkse werking efficiënter maken en bijdragen aan een kwalitatief onderhoud van de publieke ruimte.

De werkhal in Park De Soeverein heeft een oppervlakte van 360 vierkante meter en vervangt de vroegere opslagruimte aan het oude zwembad en de voormalige tenniskantine. Nadat die gebouwen werden afgebroken, moest het materiaal tijdelijk in containers worden opgeslagen. Ook aan de centrale begraafplaats drong een vernieuwing zich op. Daar vervangt een nieuwe hal van 225 vierkante meter de verouderde opslagruimte.
Beide gebouwen werden opgetrokken als moderne staalconstructies en bieden voldoende ruimte voor het veilig onderbrengen van voertuigen, machines en werkmateriaal. Daardoor zijn materialen beter beschermd tegen weersinvloeden, blijven de werkterreinen ordelijker en kunnen de medewerkers veiliger en efficiënter werken.
Tijdens de officiële ingebruikname verwees schepen van Stadswerken en Publieke Ruimte Medard Verstraeten naar het lange traject dat aan de realisatie voorafging. Na de afbraak van het oude zwembad en de tenniskantine moesten de medewerkers jarenlang gebruikmaken van tijdelijke containers. Ook aan de begraafplaats was de bestaande infrastructuur sterk verouderd. "Met deze twee nieuwe hallen komt er een einde aan een hobbelig parcours. Onze groenarbeiders leveren elke dag fantastisch werk en verdienen moderne en veilige werkomstandigheden", aldus Verstraeten. 
Burgemeester Bob Nijs benadrukte het belang van beide locaties voor de stad. Zowel Park De Soeverein als de centrale begraafplaats behoren volgens hem tot de visitekaartjes van Lommel. "De Soeverein is een unieke recreatieve en sportieve zone waar veel bezoekers van onder de indruk zijn. Ook onze begraafplaats wordt vaak geprezen voor haar verzorgde uitstraling. Dat is het resultaat van het dagelijkse werk van onze medewerkers. Investeren in goede infrastructuur voor onze stadsdiensten is daarom ook investeren in een nette, aangename en leefbare stad."
De burgemeester sloot af met een woord van waardering voor de medewerkers van Stadswerken en de groenploegen, die volgens hem elke dag mee het verschil maken voor alle Lommelaren. Meer foto's

Woensdag laatste infosessie kinderopvang

Woensdag laatste infosessie kinderopvang

Dinsdag 23/6 Vanaf 1 september 2026 neemt Stad Lommel de organisatie van de buitenschoolse opvang op de Lommelse basisscholen in eigen beheer. Om ouders hierover te informeren, werden al twee infomomenten georganiseerd: een online infosessie en een bijeenkomst in De Soeverein.

Wie deze infosessies gemist heeft, krijgt nog één kans om zich te laten informeren. Op woensdag 24 juni om 19 uur vindt in De Soeverein een laatste infomoment plaats. Tijdens de sessie krijgen ouders uitleg over de nieuwe opvangwerking, de inschrijvingsprocedure voor hun kinderen en het gebruik van het platform I-Active.
Deelname is gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. Ouders die gebruikmaken van de voor- of naschoolse opvang doen er goed aan deze infosessie bij te wonen, zodat ze volledig op de hoogte zijn van de veranderingen die vanaf september ingaan. Meer informatie en inschrijven kan via de website van Stad Lommel. (Stad Lommel)

Weekendcontroles: twee rijbewijzen ingetrokken

Weekendcontroles: twee rijbewijzen ingetrokken

Maandag 22/6 De politie voerde het voorbije weekend alcohol- en drugscontroles uit op verschillende locaties binnen de zone. In totaal werden 320 bestuurders gecontroleerd.

In Leopoldsburg, op de Hamsesteenweg, werden 104 samplingtesten afgenomen. Geen enkele bestuurder blies positief op alcohol. Wel legde één bestuurder een positieve speekseltest voor drugs af. Zijn rijbewijs werd onmiddellijk voor vijftien dagen ingetrokken. Daarnaast werd een proces-verbaal opgesteld voor drugsbezit. Een andere bestuurder kreeg een proces-verbaal omdat zijn voertuig als lichte vracht was ingeschreven, terwijl de achterbank opnieuw was geplaatst.
Op de Lozenweg in Hamont-Achel werden 114 bestuurders gecontroleerd. Drie samplingtesten gaven een positieve detectie. Eén bestuurder kreeg het resultaat SAFE, twee anderen bliezen POSITIEF. Hun rijbewijs werd onmiddellijk voor vijftien dagen ingetrokken. Van één van de betrokken voertuigen bleek de verzekering niet in orde, waarna het werd getakeld.
In Lommel werden op de N769 nog eens 102 bestuurders gecontroleerd. Drie samplingtesten gaven een positieve detectie, maar de daaropvolgende ademtesten resulteerden telkens in een SAFE-resultaat.
Over alle controles heen werden dus slechts enkele overtredingen vastgesteld, wat erop wijst dat het merendeel van de gecontroleerde bestuurders nuchter achter het stuur zat. (Politiezone Noord-Limburg)

Lommel SK neemt afscheid van vier spelers

Lommel SK neemt afscheid van vier spelers

Maandag 22/6 Met het oog op de voorbereiding op het nieuwe seizoen in de hoogste afdeling heeft Lommel SK duidelijkheid gegeven over een aantal aflopende contracten en huurperiodes.

Vier spelers verlaten deze zomer de club. Zo keert Robin van Duiven terug naar zijn moederclub en trekt hij naar de Spaanse club Real Valladolid. Ook Dominion Ohaka, die de voorbije anderhalf seizoen op huurbasis uitkwam voor de Noord-Limburgers, neemt afscheid van Groen-Wit. De Argentijn Lautaro López keert na zijn uitleenbeurt terug naar Montevideo City Torque.
Daarnaast wordt ook het aflopende contract van Filip Stevanovic niet verlengd. De Servische flankaanvaller was de afgelopen twee seizoenen actief bij Lommel SK en maakte mee deel uit van de ploeg die promotie naar de Jupiler Pro League afdwong.
Over de toekomst van Jesper Tolinsson, Rubin Seigers en Joey Pelupessy is er voorlopig nog geen definitieve beslissing genomen. Hun contracten lopen eveneens af, maar met alle drie de spelers voert de club momenteel gesprekken over een mogelijke verdere samenwerking.
Sportief directeur Jeffrey van As bedankt de vertrekkende spelers voor hun bijdrage aan het succes van het afgelopen seizoen. "Namens de hele club wil ik Robin, Dominion, Filip en Lautaro bedanken voor hun inzet en professionaliteit. Iedere speler heeft op zijn eigen manier een belangrijke bijdrage geleverd aan de promotie naar de Jupiler Pro League. Dat is een prestatie die voor altijd een bijzondere plaats zal innemen in de geschiedenis van Lommel SK."
De club wenst de vertrekkende spelers veel succes toe in het verdere verloop van hun carrière en belooft later meer duidelijkheid te geven over de gesprekken met Tolinsson, Seigers en Pelupessy. (Lommel SK)

Verkeersmaatregelen avondmarkt en School's Out

Verkeersmaatregelen avondmarkt en School's Out

Maandag 22/6 In Lommel gelden deze week tijdelijke verkeersmaatregelen naar aanleiding van de avondmarkt op de Koning Leopoldlaan en het evenement School's Out.

Voor de avondmarkt op maandag 22 juni wordt de Koning Leopoldlaan tussen de parking van Jumbo en de Vredestraat afgesloten voor alle verkeer, inclusief fietsers. De afsluiting geldt van 13.00 tot 23.30 uur.
De parkings van Jumbo en Colruyt blijven wel bereikbaar. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de Hertogin van Brabantlaan, de Norbert Neeckxlaan en de Vredestraat. De avondmarkt zelf vindt plaats van 17.00 tot 22.30 uur.
Voor School's Out (woensdag 24 juni) worden de Hertogin van Brabantlaan en een deel van de Norbert Neeckxlaan, tot aan de Vredestraat, afgesloten voor autoverkeer. De verkeersmaatregelen gelden van 19.00 tot 2.30 uur.
Bezoekers die worden afgezet, kunnen gebruikmaken van de kiss-and-ridezone in de Jan Breydelstraat. Fietsers kunnen wel doorrijden tot aan het festivalterrein.
Doorgaand verkeer volgt een omleiding via de Koning Leopoldlaan, Lutlommel, de Cijnshofstraat en de Loberg.
Meer informatie over het evenement is te vinden op Lommel Leeft (Stad Lommel)

Vier donderdagen Feest op het Plein

Vier donderdagen Feest op het Plein

Zondag 21/6 De stad pakt deze zomer uit met een uitgebreid programma voor Lommel Leeft. Naast de vertrouwde evenementen worden er in juli vier donderdagen lang gratis optredens georganiseerd tijdens Feest op het Plein. Op de affiche staan onder meer Belle Perez, REGI, Tourist LeMC, Buscemi, Luc Steeno en Lisa Del Bo.

Volgens burgemeester Bob Nijs is Lommel Leeft uitgegroeid tot een vaste waarde in de zomerkalender. Schepen Loucka Vreys benadrukt dat bewust gekozen werd voor een gevarieerd programma met muziek, cultuur en humor, toegankelijk voor iedereen dankzij de gratis toegang.
De zomer start officieel op 24 juni met School's Out, waar lokale scholieren het begin van de vakantie vieren. Op het programma staan onder meer Kaat Van Stralen, WITHER, Nona Van Braeckel en Jaël Ost & MagiK. Lokaal dj-talent Stefdaddy opent de avond.
Feest op het Plein verhuist vervolgens vier donderdagen naar het dorpsplein. Op 2 juli openen Belpopband en Soulbrothers de concertreeks. Op 9 juli zorgen Davy Valerio, Lisa Del Bo, Luc Steeno, Gene Thomas, Belle Perez en DJ Zonder Overgang voor een dag vol meezingers. Een week later, 16 juli, zijn Tourist LeMC, REGI en Bobby Ewing aan de beurt. Op 23 juli sluiten TROY, GLINTSAL en Buscemi ft. MC TD Rankin de reeks af.
De zomer wordt op 30 augustus afgesloten met Bal Final, een familienamiddag vol straatacts, humor en acrobatie in en rond het Burgemeesterspark.
Naast Lommel Leeft staan ook tal van andere evenementen op de agenda, zoals Rampage, Pinopop, de Glasmarkt, Film in het Bos en de allerlaatste editie van Beeldig Lommel. Ook in de gehuchten worden deze zomer tal van kleinere activiteiten georganiseerd. (Stad Lommel)