Nieuws Lommel

Weekendcontroles: twee rijbewijzen ingetrokken

Weekendcontroles: twee rijbewijzen ingetrokken

Maandag 22/6 De politie voerde het voorbije weekend alcohol- en drugscontroles uit op verschillende locaties binnen de zone. In totaal werden 320 bestuurders gecontroleerd.

In Leopoldsburg, op de Hamsesteenweg, werden 104 samplingtesten afgenomen. Geen enkele bestuurder blies positief op alcohol. Wel legde één bestuurder een positieve speekseltest voor drugs af. Zijn rijbewijs werd onmiddellijk voor vijftien dagen ingetrokken. Daarnaast werd een proces-verbaal opgesteld voor drugsbezit. Een andere bestuurder kreeg een proces-verbaal omdat zijn voertuig als lichte vracht was ingeschreven, terwijl de achterbank opnieuw was geplaatst.
Op de Lozenweg in Hamont-Achel werden 114 bestuurders gecontroleerd. Drie samplingtesten gaven een positieve detectie. Eén bestuurder kreeg het resultaat SAFE, twee anderen bliezen POSITIEF. Hun rijbewijs werd onmiddellijk voor vijftien dagen ingetrokken. Van één van de betrokken voertuigen bleek de verzekering niet in orde, waarna het werd getakeld.
In Lommel werden op de N769 nog eens 102 bestuurders gecontroleerd. Drie samplingtesten gaven een positieve detectie, maar de daaropvolgende ademtesten resulteerden telkens in een SAFE-resultaat.
Over alle controles heen werden dus slechts enkele overtredingen vastgesteld, wat erop wijst dat het merendeel van de gecontroleerde bestuurders nuchter achter het stuur zat. (Politiezone Noord-Limburg)

Lommel SK neemt afscheid van vier spelers

Lommel SK neemt afscheid van vier spelers

Maandag 22/6 Met het oog op de voorbereiding op het nieuwe seizoen in de hoogste afdeling heeft Lommel SK duidelijkheid gegeven over een aantal aflopende contracten en huurperiodes.

Vier spelers verlaten deze zomer de club. Zo keert Robin van Duiven terug naar zijn moederclub en trekt hij naar de Spaanse club Real Valladolid. Ook Dominion Ohaka, die de voorbije anderhalf seizoen op huurbasis uitkwam voor de Noord-Limburgers, neemt afscheid van Groen-Wit. De Argentijn Lautaro López keert na zijn uitleenbeurt terug naar Montevideo City Torque.
Daarnaast wordt ook het aflopende contract van Filip Stevanovic niet verlengd. De Servische flankaanvaller was de afgelopen twee seizoenen actief bij Lommel SK en maakte mee deel uit van de ploeg die promotie naar de Jupiler Pro League afdwong.
Over de toekomst van Jesper Tolinsson, Rubin Seigers en Joey Pelupessy is er voorlopig nog geen definitieve beslissing genomen. Hun contracten lopen eveneens af, maar met alle drie de spelers voert de club momenteel gesprekken over een mogelijke verdere samenwerking.
Sportief directeur Jeffrey van As bedankt de vertrekkende spelers voor hun bijdrage aan het succes van het afgelopen seizoen. "Namens de hele club wil ik Robin, Dominion, Filip en Lautaro bedanken voor hun inzet en professionaliteit. Iedere speler heeft op zijn eigen manier een belangrijke bijdrage geleverd aan de promotie naar de Jupiler Pro League. Dat is een prestatie die voor altijd een bijzondere plaats zal innemen in de geschiedenis van Lommel SK."
De club wenst de vertrekkende spelers veel succes toe in het verdere verloop van hun carrière en belooft later meer duidelijkheid te geven over de gesprekken met Tolinsson, Seigers en Pelupessy. (Lommel SK)

Verkeersmaatregelen avondmarkt en School's Out

Verkeersmaatregelen avondmarkt en School's Out

Maandag 22/6 In Lommel gelden deze week tijdelijke verkeersmaatregelen naar aanleiding van de avondmarkt op de Koning Leopoldlaan en het evenement School's Out.

Voor de avondmarkt op maandag 22 juni wordt de Koning Leopoldlaan tussen de parking van Jumbo en de Vredestraat afgesloten voor alle verkeer, inclusief fietsers. De afsluiting geldt van 13.00 tot 23.30 uur.
De parkings van Jumbo en Colruyt blijven wel bereikbaar. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de Hertogin van Brabantlaan, de Norbert Neeckxlaan en de Vredestraat. De avondmarkt zelf vindt plaats van 17.00 tot 22.30 uur.
Voor School's Out (woensdag 24 juni) worden de Hertogin van Brabantlaan en een deel van de Norbert Neeckxlaan, tot aan de Vredestraat, afgesloten voor autoverkeer. De verkeersmaatregelen gelden van 19.00 tot 2.30 uur.
Bezoekers die worden afgezet, kunnen gebruikmaken van de kiss-and-ridezone in de Jan Breydelstraat. Fietsers kunnen wel doorrijden tot aan het festivalterrein.
Doorgaand verkeer volgt een omleiding via de Koning Leopoldlaan, Lutlommel, de Cijnshofstraat en de Loberg.
Meer informatie over het evenement is te vinden op Lommel Leeft (Stad Lommel)

Vier donderdagen Feest op het Plein

Vier donderdagen Feest op het Plein

Zondag 21/6 De stad pakt deze zomer uit met een uitgebreid programma voor Lommel Leeft. Naast de vertrouwde evenementen worden er in juli vier donderdagen lang gratis optredens georganiseerd tijdens Feest op het Plein. Op de affiche staan onder meer Belle Perez, REGI, Tourist LeMC, Buscemi, Luc Steeno en Lisa Del Bo.

Volgens burgemeester Bob Nijs is Lommel Leeft uitgegroeid tot een vaste waarde in de zomerkalender. Schepen Loucka Vreys benadrukt dat bewust gekozen werd voor een gevarieerd programma met muziek, cultuur en humor, toegankelijk voor iedereen dankzij de gratis toegang.
De zomer start officieel op 24 juni met School's Out, waar lokale scholieren het begin van de vakantie vieren. Op het programma staan onder meer Kaat Van Stralen, WITHER, Nona Van Braeckel en Jaël Ost & MagiK. Lokaal dj-talent Stefdaddy opent de avond.
Feest op het Plein verhuist vervolgens vier donderdagen naar het dorpsplein. Op 2 juli openen Belpopband en Soulbrothers de concertreeks. Op 9 juli zorgen Davy Valerio, Lisa Del Bo, Luc Steeno, Gene Thomas, Belle Perez en DJ Zonder Overgang voor een dag vol meezingers. Een week later, 16 juli, zijn Tourist LeMC, REGI en Bobby Ewing aan de beurt. Op 23 juli sluiten TROY, GLINTSAL en Buscemi ft. MC TD Rankin de reeks af.
De zomer wordt op 30 augustus afgesloten met Bal Final, een familienamiddag vol straatacts, humor en acrobatie in en rond het Burgemeesterspark.
Naast Lommel Leeft staan ook tal van andere evenementen op de agenda, zoals Rampage, Pinopop, de Glasmarkt, Film in het Bos en de allerlaatste editie van Beeldig Lommel. Ook in de gehuchten worden deze zomer tal van kleinere activiteiten georganiseerd. (Stad Lommel)

1.197 finishers trotseerden de tropische hitte

1.197 finishers trotseerden de tropische hitte

Zaterdag 20/6 Voor de eerste editie van het Midzomer Sahara Trail & Walk-evenement van Go Dare Events in de Lommelse Sahara hadden zich 1.800 wandelaars en lopers ingeschreven. Vermoedelijk beslisten een aantal deelnemers echter omwille van de tropische temperaturen om niet van start te gaan. Niettemin bereikten over alle afstanden heen nog 1.197 deelnemers de finish, een bijzonder knappe prestatie onder deze zware omstandigheden. 

De deelnemers konden kiezen uit afstanden van 6, 10, 16, 20 of 25 kilometer. In de voormiddag gingen de wandelaars van start, terwijl het in de namiddag aan de traillopers was. Onderweg passeerden ze onder meer langs de Reus van Bosland, het House of Nature, Center Parcs De Vossemeren, de heide en uiteraard de Lommelse Sahara.
Door de uitzonderlijke warmte nam de organisatie uitgebreide voorzorgsmaatregelen. Er waren extra watervoorzieningen, een medische post en deelnemers werden voortdurend gewezen op het belang van voldoende hydratatie. Ook konden traillopers vroeger starten om de grootste hitte voor te blijven.
Opvallend was dat de organisatie bewust afzag van een klassement of podiumceremonie. De nadruk lag volledig op veilig sporten en genieten van de natuur, zonder van het evenement een wedstrijd te maken. Gezien de tropische omstandigheden bleek dat een verstandige keuze.
Voor Go Dare Events werd het meteen een geslaagde eerste editie in Lommel. De grote belangstelling en het aantal finishers bewezen dat de combinatie van sport, natuur en beleving in de Lommelse Sahara duidelijk in de smaak viel. (Foto Jens Veraa) Meer foto's

Samana kiest voor een vaartocht met de Zander

Samana kiest voor een vaartocht met de Zander

Zaterdag 20/6 Het is intussen een mooie traditie geworden dat Samana Lommel-Centrum in juni een uitstap organiseert. Dit jaar werd de klassieke busreis ingeruild voor een gezellige namiddag op het water.

Donderdagnamiddag scheepten 62 leden in aan de aanlegplaats in Mol voor een drie uur durende tocht met de Zander langs de kanalen van Mol en Dessel. Onderweg passeerde het gezelschap tweemaal een sluis, goed voor een hoogteverschil van telkens vier meter. Ook de zandwinning aan het Zilvermeer trok de aandacht, waar grote schepen lagen te wachten op hun lading zand.
Ondanks de tropische temperaturen was het aangenaam vertoeven op het water. Halverwege de tocht werden de deelnemers bovendien verwend met een lekkere pannenkoek of een verfrissend ijsje, wat bijzonder gesmaakt werd.
Omstreeks 17 uur meerde de Zander opnieuw aan in Mol. Moe van de warmte, maar tevreden over een geslaagde uitstap, keerden de deelnemers huiswaarts. Het werd een gezellige namiddag tussen de natuur, met onderweg ook heel wat fijne gesprekken. Zoals zo vaak bij Samana hadden de afwezigen ongelijk. (Jan Gybels)