Nieuws Oudsbergen
Werken op ring van Bree: omleiding via Wijshagen

Woensdag 24/6 Wie vanuit Oudsbergen richting Bree rijdt, moet de komende weken rekening houden met hinder. Het Agentschap Wegen en Verkeer start op donderdag 25 juni met werkzaamheden aan de Rode Kruislaan in Bree. De werken duren naar verwachting ongeveer drie weken.
In een eerste fase wordt gewerkt aan het kruispunt ter hoogte van de Gruitroderkiezel. Daardoor lopen zowel de Gruitroderkiezel als de Kloosterpoort dood op de Rode Kruislaan. Bree blijft wel bereikbaar via de Nieuwstadpoort en de Opitterpoort.
Op de Rode Kruislaan wordt het verkeer langs de zijde geleid waar niet gewerkt wordt. Er geldt een snelheidsbeperking en in beide richtingen is een omleiding voorzien via de Muizendijkstraat en Soetebeek. Voor verkeer vanuit Opglabbeek en Gruitrode wordt aangeraden om via Wijshagen te rijden.
Fietsers kunnen de werfzone veilig passeren door over te steken aan het kruispunt met de Cobbestraat en aan de fietstunnel van de Oudestraat.
De eerste fase van de werken loopt van 25 juni tot en met 17 juli 2026.
Proevertjesfietstocht afgelast door hitte

Dinsdag 23/6 De proevertjesfietstocht 'Tussen Dommel en Maas', die morgen (woensdag 24 juni) zou plaatsvinden, gaat niet door. Dat laten de organiserende buurtsportdiensten weten.
De beslissing werd genomen vanwege de voorspelde extreme hitte. Uit bezorgdheid voor de veiligheid en gezondheid van de deelnemers achten de organisatoren het niet verantwoord om de fietstocht te laten doorgaan.
Eerder hadden we onze lezers al warm gemaakt voor het evenement, maar de verwachte temperaturen dwongen de organisatie tot een andere keuze. Hoewel de afgelasting voor velen ongetwijfeld een teleurstelling is, staat de gezondheid van de deelnemers voorop.
De organisatoren danken iedereen voor het begrip en hopen de fietsers bij een volgende editie opnieuw te mogen verwelkomen voor een gezellige tocht langs lokale smaken tussen Dommel en Maas. Tijdens de warme dagen raden ze aan voldoende te drinken en de nodige voorzorgsmaatregelen tegen de hitte te nemen.
Nieuwe WiL-buurt klaar in Opglabbeek

Maandag 22/6 In de Speltstraat, in het centrum van Opglabbeek, is een nieuw woonproject van woonmaatschappij Wonen in Limburg officieel afgewerkt. De nieuwe woonbuurt omvat tien gezinswoningen en vier appartementen en biedt betaalbare, kwalitatieve huisvesting aan mensen die moeilijker toegang vinden tot de reguliere woningmarkt.
Met het project wil WiL inspelen op de nood aan betaalbare woningen voor uiteenlopende doelgroepen, zoals gezinnen en alleenstaande jongeren die aan het begin van hun wooncarrière staan. Door verschillende bewonersgroepen samen te brengen, wil de woonmaatschappij bijdragen aan een diverse en aangename buurt waar iedereen zich thuis kan voelen.
De eerste bewoners nemen eind juni hun intrek in de nieuwe woningen. Zij worden van harte welkom geheten in hun nieuwe buurt en kunnen alvast uitkijken naar een nieuwe start in het hart van Opglabbeek. (Gemeente Oudsbergen)
Kilaa is vertrekpunt van proevertjesfietstocht

Zondag 21/6 Op woensdag 24 juni vormt Kilaa aan sporthal De Duin in Oudsbergen één van de zes startplaatsen van de jaarlijkse proevertjesfietstocht Tussen Dommel en Maas. De organisatie is in handen van de Buurtsportdiensten Noordoost-Limburg, in samenwerking met de deelnemende gemeenten.
De tocht combineert een ontspannende fietsuitstap door het Noord-Limburgse landschap met het proeven van streekproducten. Deelnemers kunnen vrij vertrekken tussen 9 en 16 uur en kiezen zelf hun route langs verschillende fietslussen en stopplaatsen.
Voor 4 euro ontvangen deelnemers een fietsroute en twee jetons waarmee ze onderweg kunnen genieten van lokale lekkernijen. Dankzij vernieuwde lussen en enkele nieuwe stopplaatsen valt er ook dit jaar heel wat te ontdekken.
Naast Oudsbergen zijn er startplaatsen in Bocholt, Bree, Kinrooi, Maaseik en Peer. Afstempelen kan tot 18 uur.
Wie vanuit Kilaa vertrekt, maakt kennis met de mooie omgeving van Noordoost-Limburg en kan onderweg genieten van enkele smakelijke tussenstops.
Toegankelijkheid staat centraal op Commanderijsite

Zaterdag 20/6 De renovatie van de historische Commanderijsite in Gruitrode krijgt stilaan vorm. Maar naast het behoud van het erfgoed wordt ook volop ingezet op toegankelijkheid. Daarom werkt de gemeente samen met Inter Vlaanderen en het participatieforum voor personen met een handicap.
Om na te gaan of de plannen ook in de praktijk werken, kregen de leden van het forum onlangs een exclusieve rondleiding op de werf. Met de wandelschoenen aan namen ze de toekomstige paden en voorzieningen onder de loep.
Het oordeel was positief: de inspanningen om de Commanderijsite voor iedereen toegankelijk te maken, werden goedgekeurd. Zo wil Oudsbergen ervoor zorgen dat bezoekers, ongeacht eventuele beperkingen, straks volop kunnen genieten van deze historische plek. (Gemeente Oudsbergen)
Gezellige sfeer op Feest in ’t Park

Vrijdag 19/6 Wie erbij was op Feest in ’t Park op woensdag 3 juni in Opglabbeek, weet het al: het werd een bijzonder gezellige namiddag. De gemeente Oudsbergen liet het evenement op beeld vastleggen en de film toont duidelijk hoe hard de aanwezigen genoten van de sfeer.
Met optredens, muziek, een stuk vlaai en vooral heel wat fijne ontmoetingen tussen vrienden en kennissen werd het opnieuw een geslaagde editie. Jong van geest en oud van dagen genoten samen van een ontspannen namiddag in het park.
De beelden spreken voor zich: veel lachende gezichten, gezellige babbels en een warme sfeer. Meer moet dat soms niet zijn. (Video: devideoreporter.be)