Nieuws Oudsbergen
Projectsubsidies voor sterke ideeën in Oudsbergen

Zaterdag 27/6 Heb je een idee dat het dorp, het landschap of de landbouw in Oudsbergen vooruithelpt? Dan kan je daarvoor mogelijk steun krijgen via het LEADER-programma. Projecten kunnen rekenen op een subsidie tot 65 procent van de totale projectkost.
Het LEADER-secretariaat en de Lokale Actiegroep (LAG) begeleiden initiatiefnemers bij de uitwerking van hun idee, het zoeken naar geschikte partners en het indienen van de aanvraag. Samenwerking staat daarbij centraal.
Projectvoorstellen kunnen nog tot 15 september 2026 worden ingediend. Zowel lokale besturen, vzw's, feitelijke verenigingen, vennootschappen, stichtingen als natuurlijke personen komen in aanmerking om een LEADER-project in te dienen. Na goedkeuring kunnen de geselecteerde projecten van start gaan.
Meer infoGezellig nagenieten van Feest in 't Park

Vrijdag 26/6 Wie nog even wil nagenieten van Feest in 't Park in Meeuwen en Opglabbeek, kan dat vanaf nu ook met een uitgebreid digitaal fotoalbum. Nadat de gemeente Oudsbergen vorige week al een sfeervolle aftermovie online deelde, zijn nu ook tientallen foto's gepubliceerd die de gezellige sfeer van beide evenementen mooi in beeld brengen.
Feest in 't Park streek dit jaar neer op 4 juni in
Meeuwen en op 17 juni in
Opglabbeek. Op beide locaties genoten heel wat inwoners van een ontspannen namiddag met muziek, animatie, ontmoetingen en zomerse gezelligheid. Uit het nieuwe fotoalbum blijkt alvast dat de formule opnieuw een schot in de roos was en dat heel wat bezoekers met een glimlach naar huis keerden.
Meer foto'sHou het hoofd koel tijdens de hittegolf

Donderdag 25/6 De komende dagen blijft het uitzonderlijk warm, zo laat gemeente Oudsbergen weten. Volgens de voorspellingen kan het kwik oplopen tot 35 graden en meer, terwijl ook de nachten nauwelijks afkoeling brengen. Daarom roept de gemeente Oudsbergen haar inwoners op om extra voorzichtig te zijn en enkele eenvoudige maatregelen te nemen om de hitte goed door te komen.
Voldoende drinken blijft de belangrijkste boodschap. Wacht niet tot je dorst krijgt, maar drink regelmatig water. Alcohol, koffie en suikerrijke dranken laat je best zoveel mogelijk achterwege. Wie op pad gaat, neemt best altijd een gevulde drinkbus mee.
Ook binnenshuis kan je de warmte beperken. Sluit ramen, gordijnen en rolluiken aan de zonzijde zodra het buiten warmer wordt dan binnen. Verluchten doe je best pas opnieuw vroeg in de ochtend, 's avonds of tijdens de nacht.
Lichte, losse en lichtgekleurde kleding helpt om koel te blijven. Bescherm je bovendien tegen de zon met een pet of hoed en smeer je regelmatig in met zonnecrème met minstens factor 30. Een nat voorhoofd of een frisse nek kan eveneens voor wat verlichting zorgen.
Tijdens de warmste uren van de dag vermijd je best zware inspanningen of sportactiviteiten. Is het thuis te warm, dan kan een bezoek aan de bibliotheek of een andere gekoelde publieke ruimte voor de nodige afkoeling zorgen.
De gemeente waarschuwt ook voor de gevaren van oververhitting. Laat nooit kinderen of huisdieren achter in een geparkeerde wagen, zelfs niet voor enkele minuten. Wie last krijgt van krampen, hevige hoofdpijn of flauwte, neemt best contact op met een huisarts. Bij een lichaamstemperatuur van 40 graden of meer moet onmiddellijk het noodnummer 112 worden gebeld.
Tot slot vraagt Oudsbergen ook aandacht voor kwetsbare mensen. Ouderen, zieken en jonge kinderen lopen tijdens een hittegolf extra risico. Een bezoekje of een telefoontje naar een buur kan dan een groot verschil maken.
"Voor de meesten is het vooral puffen, maar voor kwetsbare mensen kan deze hitte gevaarlijk zijn", klinkt het. "Samen houden we Oudsbergen koel." (Gemeente Oudsbergen - foto demaere Istockphoto)
Werken op ring van Bree: omleiding via Wijshagen

Woensdag 24/6 Wie vanuit Oudsbergen richting Bree rijdt, moet de komende weken rekening houden met hinder. Het Agentschap Wegen en Verkeer start op donderdag 25 juni met werkzaamheden aan de Rode Kruislaan in Bree. De werken duren naar verwachting ongeveer drie weken.
In een eerste fase wordt gewerkt aan het kruispunt ter hoogte van de Gruitroderkiezel. Daardoor lopen zowel de Gruitroderkiezel als de Kloosterpoort dood op de Rode Kruislaan. Bree blijft wel bereikbaar via de Nieuwstadpoort en de Opitterpoort.
Op de Rode Kruislaan wordt het verkeer langs de zijde geleid waar niet gewerkt wordt. Er geldt een snelheidsbeperking en in beide richtingen is een omleiding voorzien via de Muizendijkstraat en Soetebeek. Voor verkeer vanuit Opglabbeek en Gruitrode wordt aangeraden om via Wijshagen te rijden.
Fietsers kunnen de werfzone veilig passeren door over te steken aan het kruispunt met de Cobbestraat en aan de fietstunnel van de Oudestraat.
De eerste fase van de werken loopt van 25 juni tot en met 17 juli 2026.
Proevertjesfietstocht afgelast door hitte

Dinsdag 23/6 De proevertjesfietstocht 'Tussen Dommel en Maas', die morgen (woensdag 24 juni) zou plaatsvinden, gaat niet door. Dat laten de organiserende buurtsportdiensten weten.
De beslissing werd genomen vanwege de voorspelde extreme hitte. Uit bezorgdheid voor de veiligheid en gezondheid van de deelnemers achten de organisatoren het niet verantwoord om de fietstocht te laten doorgaan.
Eerder hadden we onze lezers al warm gemaakt voor het evenement, maar de verwachte temperaturen dwongen de organisatie tot een andere keuze. Hoewel de afgelasting voor velen ongetwijfeld een teleurstelling is, staat de gezondheid van de deelnemers voorop.
De organisatoren danken iedereen voor het begrip en hopen de fietsers bij een volgende editie opnieuw te mogen verwelkomen voor een gezellige tocht langs lokale smaken tussen Dommel en Maas. Tijdens de warme dagen raden ze aan voldoende te drinken en de nodige voorzorgsmaatregelen tegen de hitte te nemen.
Nieuwe WiL-buurt klaar in Opglabbeek

Maandag 22/6 In de Speltstraat, in het centrum van Opglabbeek, is een nieuw woonproject van woonmaatschappij Wonen in Limburg officieel afgewerkt. De nieuwe woonbuurt omvat tien gezinswoningen en vier appartementen en biedt betaalbare, kwalitatieve huisvesting aan mensen die moeilijker toegang vinden tot de reguliere woningmarkt.
Met het project wil WiL inspelen op de nood aan betaalbare woningen voor uiteenlopende doelgroepen, zoals gezinnen en alleenstaande jongeren die aan het begin van hun wooncarrière staan. Door verschillende bewonersgroepen samen te brengen, wil de woonmaatschappij bijdragen aan een diverse en aangename buurt waar iedereen zich thuis kan voelen.
De eerste bewoners nemen eind juni hun intrek in de nieuwe woningen. Zij worden van harte welkom geheten in hun nieuwe buurt en kunnen alvast uitkijken naar een nieuwe start in het hart van Opglabbeek. (Gemeente Oudsbergen)